Salut breasla,
Am interventii scrise foarte rare, legate de viitorul domeniului imobiliar sau alte situatii care vizeaza acest domeniu, deoarece eu ma descurc mai bine dicutand fata in fata.
Acum am ales sa scriu despre CPI (Clubul Profesionistilor in Imobiliare), dupa 16 ani de imobiliare si 14 ani de imobiliare.ro, amintindu-mi cum a inceput acest club.
→ Cum a aparut CPI?
Prin 2005, Costin Capezan, fost om de vanzari pachete de servicii imobiliare.ro, venea de la Timisoara la Bucuresti sa vanda pachetele de publicitate imobiliare.ro. Printre cei la a caror usi batea Costin Capezan, o data la doua, poate trei saptamani, eram si eu. Si venea cu concepte noi gen „sterge miile de anunturi de pe contul tau de imobiliare.ro, ca oricum doar 1% din ele sunt valabile” sau „pune cat mai multe detalii despre proprietati, ca sa ai clienti cat mai calificati” sau „este extraordinar sa faci descrieri emotionale pentru fiecare proprietate, deoarece asa o sa iesi in evidenta si o sa captezi atentia viitorului comparator „, s.a.m.d.
A fost o munca grea, mai ales cand Costin Capezan a stat odata 6 ore ca sa-mi steraga miile de anunturi, in timp ce eu ma dadeam de ceasul mortii, crezand ca o sa-mi ruineze business-ul si o sa devin in scurt timp, din nou angajat.
DE CE asa? Mai tarziu am inteles ca Imobiliare.ro isi educa de fapt piata.
Intruna din saptamanile in care venea la Bucuresti, Costin m-a sunat de pe drum si mi-a spus sa nu-mi fac program in acea seara, deoarece vom iesi in oras si ne vom intalni cu alte persoane din lumea imobiliara a Bucurestiului. Binenteles ca am intrat in panica, dar am onorat invitatia. Aveam 26 de ani si nu intelegeam de ce trebuie sa ma intalnesc cu concurenta.
Intalnirea a avut loc la o terasa situata pe Bvd. Unirii, foarte aproape de Casa Poporului, unde am facut cunostinta cu cei cativa deja sositi, respectiv George David, Iulian Niculae, Laurentiu Munteanu si inca alte 3 persoane, ale caror nume nu le-am retinut si nici nu stiu daca mai fac partea din aceasta breasla.
→ Cum s-a dezvoltat CPI?
Intalnirile au inceput sa se succeada lunar, de cate ori venea Costin la Bucuresti. Asa au aparut la intalniri Adrian Sischin (ex. master francizorul ReMAx Romania), Bogdan Cojocaru, Victor Zaharia si altii, astfel incat ne strageam 15, poate 20 de persoane. Pe de alta parte, Costin Capezan a inceput sa aduca si oameni din echipa Imobiliare.ro, cum ar fi Sorin Horontan. Tin minte faptul ca, odata a venit de la Timisoara cu intreaga echipa de vanzari, si asa am cunoscut-o si pe Vera Heiman (ex. imobiliare.ro).
Eram din ce in ce mai multi si era clar ca trebuie sa ne adunam intr-o locatie mai mare. Imi aduc aminte ca atunci a fost si prima deturnare de CPI. Se gandisera cativa agenti imobiliari, membrii pe vremea aceea ARAI (Asociatia Romana a Agentiilor Imobiliare – acum istorie), sa faca ei un alt CPI, ca deh, cum sa ajunga un site sa stranga agentii intr-un singur loc, si o asociatie, nu. Asa a aparut CPI-ARAI, format din cativa agenti din anii 90, in imobiliare.Tentativa a esuat, de altfel lamentabil.
Dupa cum spuneam, venind din ce in ce mai multi, tot gaseam locatii diferite, fie un restaurant intr-o vila, fie o terasa inchisa, unde Sischin incerca sa ne vanda franciza, George David dadea sfaturi in stanga si-n dreapta, intr-un fel sau altul mai amuzant sau mai grobian, dupa firea fiecaruia…ne cam invatam unii pe altii ce avem de facut in meseria asta. Imobiliare.ro era langa noi, educandu-ne si educandu-se la randul lor.
→ Perioada Tulip…
Probabil foarte multi agenti imobiliari din Bucuresti, stiu de perioada TULIP. Hotel Tulip, pentru cine nu stie, devenise locul unde lunar, si apoi saptamanal, ne intalneam noi cei din breasla imobiliara.
Asa au aparut acolo Cei de la 21 Century, cu sacourile galbene sau Coldewel Banker, cu insignele la piept, dar si unul, Dragoteanu, de care eu auzisem ca e cam dus( in sensul bun), dar pana nu l-am auzit vorbind la un eveniment CPI, nu am crezut. Probabil ca este un bun profesionist, dar eu am vazut doar o persoana care urla in microfon si parca era pregatit tot timpul …. sa se certe cu cineva.
In fine, chiar si asa, aceasta protipendada multicolora de oameni si caractere, TE ATRAGEA…sau cel putin, eu asa vedeam.
De ficare data veneam in pauzele de cafea si vorbeam cu Adrian Erimescu (pe atunci, proprietarul Imobiliare.ro), despre sloturi, despre piata imobiliara, despre vanzari, despre proprietati duplicat, despre poze furate de la unul la altul, despre banii de pe facturi, dar si despre multe altele. Uneori, si noile implementari imobiliare.ro, chiar daca probabil el le daduse deja girul de implementare anterior, le discuta cu noi.
Pe la Tulip au mai trecut avocati in imobiliare, notari, evaluatori, brokeri de credite, si multi agenti imobiliari, unii care probabil azi nu mai activeaza in domeniul imobiliarelor.
Perioada Hotel Tulip a fost pentru CPI o perioada faina, perioada familiei CPI si atunci stiam ca Imobiliare.ro era langa noi, cei din breasla imobiliara…acum intelegand ca de fapt, in felul acesta, ei isi continuau educarea pieti.
→ Ce este astazi CPI si cum educa piata, Imobiliare.ro?
Anii au trecut si dupa numeroase intalniri, astazi vedem CPI cu adevarate workshop-uri si panel-uri de discutii pe fiecare segment de piata, cu speakeri si influenceri, cu analize de piata, cu oameni de afaceri care pun umarul la dezvoltarea pietei si breslei imobiliare…..…sau cel putin asa credeam eu.
De ce spun asta? Deoarece, am fost printre cei care au crezut ca imobiliare.ro prin CPI, va fi intodeauna portalul si clubul care va aduce breasla aceasta la nivelul dorit. Probabil, daca Imobiliare.ro si-ar fi dorit sa faca si o organizatie imobiliara, orice alta organizatie imobiliara din Romania, si-ar fi inchis usile. Probabil ca ar fi avut cei mai multi cotizanti, cel mai bun consiliu director si cea mai buna strategie de piata si sigur, cele mai multe beneficii….Dar acesta este doar un vis, deoarece in lumina noilor evenimente, observ ca spiritul acela de la Tulip a apus.
Ideologia Corporatista dezvolta market share-uri si apoi vinde. Facand o paranteza, nu m-ar mira sa mai vedem in urmatorii ani, inca o vanzare fabuloasa a actiunilor Imobiliare.ro. Ideologie corporatista care studiaza doar grafice, implementeaza cifre si dezvolta soft-uri. Emotiile nu mai exista. Oare imobiliare.ro educa din nou piata? Posibil, dar lectia aceasta de educatie este un pic cam dura poate pentru multi dintre noi. O lectie in care vedem ca unele companii imobiliare sunt ajutate sa se dezvolte si altele sunt ajutate sa intre in francize corporate, aceleasi care au beneficii unice pe Imobiliare.ro. Mai mult decat atat, in goana dupa market share si profit (este normal sa ai profit, nu ma intelegeti gresit…pentru asta lucram), acum pachetele de promovare Imobiliare.ro, se deschid catre clientii particulari.
Parca imi vine sa le readuc aminte ca noi suntem cei care eram la terase pe Bvd.Unirii si la Tulip, si incercam la fiecare intalnire sa gasim solutii impreuna pentru aceeasi clienti particulari.
Este adevarat ca, clientii particulari sunt aceeasi clienti ai ambelor afaceri (afacerea agentiei imobiliare si afacerea portalului imobiliare.ro targeteaza aceiasi client particulari), dar eram candva impreuna in a oferi, educandu-ne si invatand unii de la altii, cum sa facem asta cat mai bine. Unde s-a rupt firul atunci cand Imobiliare.ro a hotarat sa ne dea la o parte?
In opinia mea, cred ca firul s-a rupt la ….CIFRE. Imobiliarele sunt un business doar despre CIFRE…si atat.
Cifre cand vorbim despre incasari, cifre cand vorbim despre cota de piata, cifre cand vorbim despre numarul de clienti, cifre cand vorbim despre profit, cifre cand vorbim despre valoarea de piata a unei proprietati, cifre cand vorbim despre comisioane s.a.m.d., cifre, cifre, cifre….
Sau poate este inca o educatie pe care Imobiliare.ro ne-o da. Poate ne invata sa lasam emotiile si sa facem profituri, indiferent de modul in care coloana noasta vertebrala ajunge dreapta sau la 90 de grade.
Asa ca eu mi-am propus sa invat in continuare. Poate ca asta este o alta lectie, asemanatoare cu cea in care ma dadeam de ceasul mortii ca mi se sterg toate cele 4500 de proprietati din baza de date, crezand ca imi pierd business-ul, la fel si astazi incerc sa caut partea mea de invatare.
Diferenta este ca atunci avem 26 de ani si 1 an de imobiliare, astazi am 42 de ani si 16 ani de imobiliar din care 14 de imobiliare.ro
Cu respect,
Mircea Daniel Balica